joi, 13 ianuarie 2011

oltenisme...

Citesc cu placere un subiect despre greseli gramaticale, despre ticuri verbale, despre multe si marunte cuvinte :)). Recunosc, sunt vinovata de folosirea in exces a "oltenismelor" incepand cu perfectul simplu. De ce o fac, daca totusi sunt o tipa educata? Raspuns simplu: de placere. Ador sa ma joc cu cuvintele. Sincer, din tot ce am citit pana acum, si am citit si-n engleza, si-n olandeza...cam peste tot si in toate cartile, autorii se joaca cu cuvintele. Fac intorsaturi de fraze, "inventeaza" cuvinte, dau greutate si substanta ideii transmise cititorului. Nu suport rigiditatea, de aceea, a vorbi cu perfectul simplu e o joaca pentru mine, e o placere, o relaxare, ceva amuzant....uneori (caci nu o fac tot timpul), la job si altele asemanatoare, am bunul simt sa vorbesc cat mai "elevat" :)). Nuanta asta de vorbire, imi da de altfel si senzatia aia lejera, de vara, de vacanta, de sudul ala prafuit al Romaniei, de mere verzi in copaci si caldura ce leneveste pana si aerul de deasupra noastra. Evident ma amuza foarte tare sa vad ca multi nu stiu sa conjuge verbul la perfectul simplu (ala oltenesc). Totusi el, perfectul simplu, e gramatical. Nu e dialect, sau chiar daca este (nu le am cu nuantele fine ale regulilor lingvistice) el face parte totusi din conjugarea verbelor. Unii zic ca e regionalism, ok, cu toate astea are un rol bine definit in a descrie o actiune recenta :"mancai", "baui", "fusei" hahahaha...nu vreau sa vad ce fata ar face un "purist" la asemenea descrieri. Un amic mi-a spus ca adora sa citeasca "oltenismele" mele :) caci i se par vioaie, intepatoare, usor ironice (a inteles omul ideea mea). Pe de alta parte, mi-aduc perfect aminte cum o doamna profesoara de limba si literatura romana ne-a explicat finut diferenta dintre timpurile verbului, ea a zis in felul urmator: "Fusei la piata" implica o definire clara a ideii de timp, deci actiunea s-a petrecut recent, in timp de 24 de ore sa zicem :)))) cam ca la tragedia greaca. In schimb "Am fost la piata" poate da loc la interpretari si intrebarea: cand?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu